You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Hoge opkomst landelijke informatiebijeenkomst Pioen

De landelijke informatiebijeenkomst Pioen van LTO Glaskracht Nederland en CNB trok 26 oktober ruim 180 bezoekers.

Ron Hoogeveen van CNB New Plants nam de bezoekers mee in het sortiment van pioenen en de ontwikkelingen hierin. Met een boodschap ‘van oud naar nieuw naar beter’, doelend op het oude en nieuwe sortiment sloot hij zijn verhaal af.

Dagvoorzitter Aad Vernooy van LTO heeft hierna Harry van Dongen van Vernooy Plants een aantal vragen gesteld over verschillende afzetmarkten in Amerika en Europa. Een onderdeel hierin was keuringen aangaande leveringen. Daarop werd Leo van Leeuwen van NAK Tuinbouw naar voren geroepen. Hij benadrukte dat de gestelde eisen voor derde landen de afgelopen jaren strenger zijn geworden. Kwekers moeten daarom bijtijds nadenken over de afzetmarkt voor hun producten en de keuringen die daarvoor tijdens de teelt nodig zijn.

Het laatste onderwerp voor de pauze was ‘ontwikkelingen in pioenenbloemen in de retail’. Hiervoor waren twee sprekers uitgenodigd, Jan van Delft van Flamingo en Wiebe van der Veen van Flower Trade Consult. Van der Veen ging met name in op de eisen van supermarkten en stelde dat het een kwestie van tijd is voordat supermarkten alleen nog maar biologische bloemen willen verkopen.

Het tweede deel van het programma werd gegeven door Soiltech en van Iersel Compost. In dit deel was er aandacht voor het bodemleven, de samenstelling van de bodem en de invloed van compost.

Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst is te lezen in BloembollenVisie nr. 362 die 10 november verschijnt.

Bron: BloembollenVisie

 


Terug naar overzicht